In dit filmpje zien we de eerste stap van het project. We zijn met leerlingen in gesprek gegaan om te horen op welke wijze zij het in het project willen leren.

We zijn van start gegaan met de volgende vragen:

  1. Hoe leren leerlingen over de geschiedenis van hun eigen wijk en hoe verkrijgen zij daarover eigenaarschap?
  2. Hoe ontwikkelen leerlingen tijdens dit leerproces mediawijsheid en kritisch denken? 
  3. Hoe vertellen leerlingen op hun eigen wijze het verhaal terug (storytelling)? 

Aanpak

  • Vraag 1: Samen met De Haagse Scholen Stichting is een aanpak ontworpen om de vraag (over hoe leerlingen willen leren en op welke manier zij het geleerde willen delen) op te halen. Dit instrument kan later ook bij andere scholen worden ingezet. 
  • Vraag 2: Historisch Ypenburg heeft veel kennis over de historie van de wijk. In het filmpje is te zien hoe de leerlingen werd gevraagd wat ze al weten, en hoe ze nieuwe dingen willen leren. Dat hoeft niet alleen uit boeken maar kan ook bijvoorbeeld door iemand te interviewen of online aan kennis te komen. Vervolgens gaan we onderzoeken hoe mediawijs de leerlingen zijn en hoe ze deze vaardigheden kunnen vergroten.
  • Vraag 3: Samen met diverse partijen gaan de leerlingen een product maken waarin ze hun opgedane kennis zullen delen. Dit gaat gebeuren tijdens de jaarlijkse 10 mei herdenking met de Grenadiers en Jagers. De school heeft een lange gemeenschappelijke traditie met de Grenadiers en Jagers en heeft hun herdenkingsmonument aan het Böttgerwater geadopteerd.

De leerlingen hebben gekozen voor een website. Hier kunnen ze alle korte verhalen in kwijt die ze maken. De verhalen variëren in techniek. Zo maken ze podcasts in een radiostudio, filmpjes met een filmmaker, gedichten met een auteur, tekeningen en foto’s. Het resultaat wordt zichtbaar op deze website.